SuccesSessie

6 stappen naar helderheid, focus en meetbaar succes

Groeistrategie op maat

Samen met Paradigmo creëer je een groeiplan dat écht bij je past

Implementatie & begeleiding

Groeien met de juiste expertise naar een duidelijk pad voorwaarts

Uitbesteden marketing

De kracht van specialistische marketing, zonder de complexiteit

Wie is bij jou verantwoordelijk voor de nieuwe brand

24 september 2019 | Branding

Goede merkbeleving valt of staat met goede branding. Hoe je website in elkaar zit, hoe leesbaar je teksten zijn, hoe consequent je social media berichten zijn, en hoe consistent je huisstijl is. Het draagt allemaal bij aan hoe sterk je merk is en bovenal hoe je merk bij je klanten overkomt. Kort gezegd: hoe hun merkbeleving is. Maar al te vaak wordt er echter een cruciale schakel overgeslagen bij het neerzetten van een nieuw brand. Een nieuwe brand neerzetten is geen feestje van marketing. Daarin speelt HR de hoofdrol. De medewerkers zijn namelijk de cruciale succesfactor.

Consequente branding

Door te zorgen dat je branding consequent is, wek je vertrouwen bij zowel je klanten als je medewerkers. Je zorgt ervoor dat je boodschap duidelijk overkomt en dat voor je werknemers ook duidelijk is waar zij bij horen en achter staan. Consequentie zit hem in de grote en de kleine dingen.

Huisstijl

Zorg dat je een duidelijke huisstijl hebt en die op al je communicatiemiddelen zichtbaar is. Op je facturen, in je mailings, je social media posts en op je website. Verschillende logo’s door elkaar gebruiken – te vaak duikt er bij een bedrijf in de branding ineens nog een oud logo op in de communicatiemiddelen – of het soms ontbreken van een logo komt rommelig en inconsequent over. Onbewust gaat een klant twijfelen aan de consequentheid van jouw product of dienst.

Website 

Maar zorg er ook voor dat de teksten op je website elkaar niet tegen spreken, duidelijk en consequent zijn. Dat het laat zien waar het bedrijf voor staat. Een helder en duidelijk merk zorgt ervoor dat je klanten weten wat je merk inhoudt en waarin het zich onderscheidt van andere merken. Er bestaat geen twijfel over. Twijfel zorgt er namelijk voor dat klanten rond gaan kijken. Naar een bedrijf dat wel een merkbeleving heeft dat staat als een huis.

Social media

Post regelmatig en zorg dat het past bij de stijl van het bedrijf. Zorg voor mooie foto’s erbij die echt iets toevoegen. Laat ook je medewerkers regelmatig iets posten, zodat klanten en toekomstige medewerkers een beter beeld van de onderneming krijgen.

Heldere communicatie

Consequente en heldere communicatie is ook een belangrijk onderdeel van je merk, en valt of staat met hoe consistent je tone of voice is. Stuur je soms een heel amicaal berichtje naar een klant, maar vervolgens een afstandelijk en stijf bericht als een rekening nog niet betaald is? Dat is voor de klant moeilijk te rijmen. De volgende keer dat je amicaal reageert zal hij wantrouwend zijn. En hoe zit het eigenlijk met de stijl op je website en in je mailingen of nieuwsbrieven? Let erop dat al je vormen van communicatie eenzelfde tone of voicehebben. Wanneer deze ook echt bij jou en je bedrijf passen, zul je geen moeite hebben om deze altijd hetzelfde te gebruiken.

De medewerkers zijn de cruciale succesfactor

Je kan je huisstijl nog zo strak hebben ontworpen, je website helemaal op orde hebben, de social media hebben opgelijnd. Het is allemaal niets waard als de belangrijkste schakel voor de branding wordt overgeslagen. De medewerkers. De medewerkers kunnen zich netjes aan de huisstijl houden. Als ze jouw merk niet leven en beleven dan is alle investering voor niets geweest. Mensen doen uiteindelijk zaken met mensen. Als jouw merk bijvoorbeeld positieve energie moet uitstralen doe je dat niet alleen met een logo. Uiteindelijk zijn het jouw medewerkers die zorgen voor de geloofwaardigheid van je merk. Besteed daarom ruim de tijd om de merkbeleving als eerste bij je medewerkers tussen de oren te krijgen. Zorg dat bijvoorbeeld de merkwaarden uitstralen naar de medewerkers. Als de medewerkers de merkwaarden niet voelen hoe kunnen zij die dan weer overdragen op de klant?

Branding kost tijd

Een goede branding voor je bedrijfsmerk zet je niet even op. Dat kost tijd. En ook in het uitvoeren en onderhouden ervan gaan de nodige uurtjes zitten. Branding kost tijd, maar betaald je dubbel en dwars terug met een sterk merk, betrokken medewerkers en tevreden klanten. Vind je het moeilijk om goed met je branding aan de slag te gaan? Met onze brand-aanpak transformeren wij ook jouw bedrijf in een inspirerende organisatie.

Zoeken

Over ons

Jan Blok

Mijn passie? Bedrijven helpen hun volledige potentieel te ontdekken.
Eigenaar & Senior Consultant

Categoriën

Testimonial

Marcel van Raad

"Inspiratie voor groei"

Wij hebben als team veel energie gekregen en inspiratie opgedaan om de klant ...
Bekijk
Marcel van Raad

"Inspiratie voor groei"

Wij hebben als team veel energie gekregen en inspiratie opgedaan om de klant nog beter te kunnen bedienen!
Nan Banens

"Excellente Dienstverlening"

Jan en Navien hebben mij geholpen om van mijn werk als loopbaancoach en mijn werk als imagocoach...
Bekijk
Nan Banens
Nan Banens Loopbaancoaching

"Excellente Dienstverlening"

Jan en Navien hebben mij geholpen om van mijn werk als loopbaancoach en mijn werk als imagocoach een propositie te maken. Het heeft geresulteerd in een website die weergeeft wie ik ben en wat ik doe. Jan en Navien zijn professionals op hun vakgebied en het was fijn en leuk om met hen samen te werken. Hun inzichten en ideeën hebben mij regelmatig aan het denken gezet. Ik kon met al mijn vragen bij hen terecht en geen moeite was teveel.
Nan Banens
Nan Banens
Nan Banens Loopbaancoaching
Arwind Ramautar

"Enorme betrokkenheid"

Meedenken en een enorme betrokkenheid, dat staat centraal bij Navien en Jan. ...
Bekijk
Arwind Ramautar
Balans voor Balans

"Enorme betrokkenheid"

Meedenken en een enorme betrokkenheid, dat staat centraal bij Navien en Jan. Ze komen niet alleen met creatieve ideeen en realiseren die maar ze denken ook mee over jouw business. Je gaat vol inspiratie en energie weer op pad als je bij hun bent langsgeweest. Voor mij was het een grote investering maar die was het wel dubbel en dwars waard.
Arwind Ramautar
Arwind Ramautar
Balans voor Balans