SuccesSessie

6 stappen naar helderheid, focus en meetbaar succes

Groeistrategie op maat

Samen met Paradigmo creëer je een groeiplan dat écht bij je past

Implementatie & begeleiding

Groeien met de juiste expertise naar een duidelijk pad voorwaarts

Uitbesteden marketing

De kracht van specialistische marketing, zonder de complexiteit

Aan je klantbeleving werken doe je in de achtertuin

23 januari 2017 | concurrentievoordeel, klantbeleving

Ik kwam laatst bij een bedrijf in Rotterdam voor een presentatie over customer experience, oftewel klantbeleving. Wat mij direct opviel was de parkeerplek voor de directie vlak voor de deur. Ik moest meteen terugdenken aan mijn allereerste klantgerichtheidstraining, zo’n 25 jaar geleden. De trainer gaf daarin het volgende voorbeeld: “Een parkeerplek voor de directie voor de deur geeft het verkeerde signaal af naar de klant. De klant moet vlak voor de deur kunnen parkeren, niet de directeur”.
Zoals blijkt vindt de directeur van dat bedrijf uit Rotterdam zichzelf nog steeds belangrijker dan de klant. Wat voor een voorbeeld geeft zo’n directeur naar zijn medewerkers? Wij moeten in Nederland nog heel veel leren over klantbeleving en dat dat geen onderwerp is van de afdeling marketing maar van het gehele bedrijf. Klantbeleving moet verankerd zijn binnen de gehele organisatie, van staf tot productie en van inkoop tot verkoop.
Klantbeleving is niet als een laagje hoogglans wax op de organisatie, het is de organisatie. Als niet alle leidinggevenden en medewerkers inzien dat hun vakgebied voor de klant niet van belang is maar dat het gaat om de belevingswereld van de klant dan is er nog heel veel werk te verzetten. Met marketing probeer je klanten weg te lokken bij je concurrent. Het is het voortuintje van je bedrijf. Iedereen zorgt dat zijn voortuintje er mooi uitziet. Is de klant eenmaal binnen dan wordt hij in de achtertuin van je bedrijf gezet en die is vaak maar saai en slecht onderhouden.
De belofte van de mooie voortuin lijkt niet voor de achtertuin te gelden. Met een mooie voortuin haal je klanten binnen maar met een mooie achtertuin zorg je ervoor dat ze blijven. Besteedt jouw bedrijf ook meer tijd aan zijn voortuin dan aan zijn achtertuin?

Zoeken

Over ons

Jan Blok

Mijn passie? Bedrijven helpen hun volledige potentieel te ontdekken.
Eigenaar & Senior Consultant

Categoriën

Testimonial

Marcel van Raad

"Inspiratie voor groei"

Wij hebben als team veel energie gekregen en inspiratie opgedaan om de klant ...
Bekijk
Marcel van Raad

"Inspiratie voor groei"

Wij hebben als team veel energie gekregen en inspiratie opgedaan om de klant nog beter te kunnen bedienen!
Nan Banens

"Excellente Dienstverlening"

Jan en Navien hebben mij geholpen om van mijn werk als loopbaancoach en mijn werk als imagocoach...
Bekijk
Nan Banens
Nan Banens Loopbaancoaching

"Excellente Dienstverlening"

Jan en Navien hebben mij geholpen om van mijn werk als loopbaancoach en mijn werk als imagocoach een propositie te maken. Het heeft geresulteerd in een website die weergeeft wie ik ben en wat ik doe. Jan en Navien zijn professionals op hun vakgebied en het was fijn en leuk om met hen samen te werken. Hun inzichten en ideeën hebben mij regelmatig aan het denken gezet. Ik kon met al mijn vragen bij hen terecht en geen moeite was teveel.
Nan Banens
Nan Banens
Nan Banens Loopbaancoaching
Arwind Ramautar

"Enorme betrokkenheid"

Meedenken en een enorme betrokkenheid, dat staat centraal bij Navien en Jan. ...
Bekijk
Arwind Ramautar
Balans voor Balans

"Enorme betrokkenheid"

Meedenken en een enorme betrokkenheid, dat staat centraal bij Navien en Jan. Ze komen niet alleen met creatieve ideeen en realiseren die maar ze denken ook mee over jouw business. Je gaat vol inspiratie en energie weer op pad als je bij hun bent langsgeweest. Voor mij was het een grote investering maar die was het wel dubbel en dwars waard.
Arwind Ramautar
Arwind Ramautar
Balans voor Balans